Vækststrategier for iværksættere
For iværksættere og virksomhedsejere står drømmen om at vækste deres forretning øverst på ønskelisten, fordi det ofte betyder stigende omsætning og fremgang i startup-virksomheden.
Når du ønsker at vækste din forretning, så er det i mange tilfælde tæt knyttet til virksomhedens strategi og strategiudvikling. En vækststrategi handler nemlig grundlæggende om at lægge en strategi for startup-virksomheden, der kan være med til at vækste forretningen og vinde markedsandele i markedet. En vækststrategi er vigtig, fordi den kan styrke virksomhedens position i markedet og sikre, at virksomheden ikke mister terræn til konkurrenterne. Men det er vigtigt, at du først har grundarbejdet i orden. Læg budget og lav en forretningsplan, så du får det fulde overblik og grundlaget for at vækste din virksomhed.
Helt grundlæggende kan vækstmulighederne deles ind i to overordnede kategorier: Marked og produkt.
Skal din virksomhed udvide til nye markeder?
Ved denne strategi er fokus, at din startup-virksomhed ekspanderer til nye markeder med eksisterende produkter eller services. Vores anbefaling er, at du foretager grundige markedsanalyser af relevante markeder, hvor du afdækker potentialet for dem, og herefter beslutter hvilket marked, din virksomhed skal ekspandere til.
Eller skal din virksomhed vækste gennem nye produkter?
En anden vækststrategi er, at din virksomhed skal vækste ved at udvikle nye produkter, der skal sælges på nuværende markeder. Her er det en god idé at afsøge, hvor stor efterspørgslen er på markedet efter det nye produkt eller service, som din startup tilbyder.
En tredje løsning
Den tredje mulighed er, at din nyopstartede virksomhed udvider til nye markeder med nye produkter. Dette er også den vækststrategi, der er forbundet med den største usikkerhed, fordi virksomheden både skal fokusere på produkt- og markedsudvikling. For at minimere risiko kræver det et grundigt forarbejde, hvor startup-virksomheden undersøger det nye marked og efterspørgslen efter det nye produkt.
Har du brug for hjælp til at klarlægge din startups vækstmuligheder, og hvordan de kan realiseres? Kontakt os for en uforpligtende snak.